Vila-rodona - Les arrels del Camp

No us perdeu: el Celler Cooperatiu, obra de Cèsar Martinell, amb la sala d’exposicions i l’ agrobotiga;el Columbari, un monument funerari romà únic al món; el Castell;el nucli històric del poble;el Museu;la riba del Gaià;la Farga, i  l'antic Convent dels Dolors.

Vila-rodona, la Vila,  sempre s’ha relacionat amb el vi i, ara, amb el cava. L'entitat més important del poble és el Celler Cooperatiu i Secció de Crèdit de Vila-rodona, una de les cooperatives més grans del país. Conserva el celler original, projectat per l'arquitecte Cèsar Martinell, que veureu just a l’entrada del poble. Accediu als antics cups i visiteu un modest però atractiu Museu del Vi.  Podeu reservar-ne la visita guiada al celler mateix. També hi trobareu una excel·lent agrobotiga.

Pel camí del Columbari arribareu a aquest monument funerari romà, únic al món per la seva arquitectura. El Columbari està relacionat amb un ritu religiós funerari: la incineració. El Columbari de Vila-rodona presenta,a la part inferior, l'estilobat, fet amb una pedra de la zona i decorat amb arcuacions de set maons cada una que descansen damunt d'unes columnes rudimentàries. És per aquesta característica que el Columbari és únic al món. Podeu fer una visita guiada si ho demaneu a l’Ajuntament. També podeu aprofitar els actes que s’hi organitzen  amb motiu del festival de recreació històrica Tàrraco Viva.

A la part més alta de la vila, en un turó que domina una àmplia terrassa sobre el poble i el riu Gaià, hi ha el Castell,l'origen del qual cal situar a cavall dels segles XI i XII. Actualment és de propietat privada. .

Passegeu per la vila i no us perdeu l'antiga Peixateria, situada a tocar de la plaça dels Arbres, un edifici a cavall del modernisme i el noucentisme. L’exterior, rehabilitat, s’ha pintat seguint l'estil dels dibuixos modernistes originals. L'Església Parroquial deSanta Maria és del segle XVIII. El campanar, de 65 metres d'alçària, és un dels més alts de Catalunya.

El Museu de Vila-rodona està dividit en diversos àmbits: la sala de geologia,dedicada a l'estudi del terreny, compta amb una col·lecció de fòssils de la zona;la sala d'història repassa les diferents etapes de la Vila i els seus pobladors, i finalment trobareu una sala que recrea els diferents espais municipals: la casa, l'escola, el cafè i la plaça.

A tocar del poble trobareu l'antic Convent dels Dolors, de propietat privada. Fou un convent de l’Orde dels Servites o dels Servents de Maria. Actualment resten dempeus els murs de l'Església de Sant Llorenç. Un indret gairebé desconegut és la Farga de Vila-rodona (BCIL).Situada al costat del riu Gaià,data del segle XIII i, per la documentació que se’n conserva, sabem que al segle XVI estava en funcionament. És de propietat privada i actualment s’hi celebren esdeveniments. A Vilardida, poble agregat que Vila-rodona comparteix amb Montferri, hi ha Cal Tudó, coneguda també com el Castell de Vilardida.

El riu Gaià i el seu entorn conformen un espai natural d'important valor ecològic, paisatgístic i social. Just a l'entrada del poble hi ha l'Albereda, un magnífic bosc d'àlbers inclòs a l'Espai Natural Protegit del Gaià. L’Albereda forma part del recorregut del camí de les Terres del Riu Gaià i hi trobareu uns plafons interpretatius de la flora i la fauna característiques de la zona.