JSON: sites/ccac/themes/ccacTurisme/templates/frases (ok) turisme.altcamp.cat
/dades/munidipta/sites/ccac/themes/ccacTurisme/templates/frases.json
logo CCAC

El Rourell – Refugi dels templers

No us perdeu: el Castell o casal dels marquesos de Vallgornera, un imponent edifici senyorial; l’Església Parroquial de Sant Pere, alçada al segle XVII en honor al patró del poble, i,al maig, la Fira Medieval.

El Rourell és el municipi més petit de la comarca de l'Alt Camp. Està envoltat de garrofers, vinya i oliveres. El topònim és un derivat de ‘roure’, un arbre que veureu reproduït a l'escut del poble. Originàriament estava integrat al terme del Codony. El Rourell, al segle XII,va ser seu d'una sotscomanda templera que depenia de la comanda de Barberà de la Conca, que tenia disposava d’una altra sotscomanda, la de Vallfogona. A la segona meitat del segle XII, s'hi afegí la de l'Espluga de Francolí. Cal suposar que un castell, més o menys important, i una església ja existien en aquell temps.

El Castell del Rourell, casal dels marquesos de Vallgornera, és un edifici senyorial ben conservat. Suposadament originari del segle XII, va ser reconstruït al segle XVII i, posteriorment, al segle XIX,es va reformar i se li va donar l'aspecte actual. Destaquen les finestres coronelles (finestres altes i estretes amb una petita columna al centre entre dos arcs) i la porta adovellada. A l'interior, l'entrada, les cavalleries i el pati evidencien un origen noble. És de propietat privada, però es pot visitar amb reserva prèvia.

L'Església Parroquial de Sant Pere, del segle XVII, en honor al patró del poble, se suposa que fou construïda damunt una església del segle XII.

Cada deu anys, al mes d'octubre, el municipi celebra la Festa del Sagrat Cor. Es guarneixen els carrers i places del poble i l’esdeveniment aplega visitants dels pobles del voltant i d’arreu. La darrera edició es va celebrar el 2016.